Když se řekne ,,detailing“
Rozdíl mezi úklidem auta a detailingem je jako rozdíl mezi víkendovým gruntováním a tím předvánočním. Při normálním šúrování si třeba madla u šuplíku ani nevšimnete, zato před Ježíškem ho budete leštit hadýrkou půl hodiny. Do detailu.
Detailing ale neznamená drhnout kteroukoliv část auta „do krve“. Je to důkladné, ale šetrné čištění, které z vozu, v němž jste vozili hejno malých dětí a jejich mazlíčků, udělá zas automobil, do kterého by z fleku mohla nasednout hollywoodská celebrita. Co se ovšem rozhodně za detailing považovat nedá, je návštěva automatické myčky, která vám auto vydrhne kartáči, a vy si pak ještě možná vyčistíte čalounění tepovačem.
Čili po návratu ze zimní dovolené asi potřebujete uklidit auto, ale jistě nebude nutný detailing. Ten je důležitý u aut, která budou mít tu čest vozit svatebčany, a také u hotelových či vládních limuzín, nebo na klubových srazech či výstavách. Prostě když je třeba, aby automobil reprezentoval.
Ten umí to a ten zas tohle…
Pokud chcete dopřát svému vozu takovou míru péče, máte na výběr. Buď se vrhnete do tajů detailingu sami – abyste zjistili, že jde o takřka vědní obor, jehož zvládnutí budete muset věnovat veškerý volný čas. Anebo se obrátíte na odborníky. Když uvidíte, že detailingová centra zaměstnávají specialisty, uleví se vám, že jste se do toho nepustili sami. Podobně jako v nemocnicích působí internisté, chirurgové nebo oční lékaři, i v detailingových centrech pracují lidé s různými specializacemi.
Třeba taková údržba materiálů v interiéru. Vypadá snadně, ale když si představíte, že zahrnuje vše od mokrého čištění přes péči o kůži, vědomosti o odstraňování skvrn až po přehled o používání hromady kosmetických přípravků, zas taková legrace to není. Když se pak odborníci s tak úzkým zaměřením vystřídají na vašem autě, teprve uvidíte, co znamená komplexní péče.
Co detailing může zahrnovat? Nejčastěji jde o čištění kol a pneumatik, dále předmytí, mytí a sušení karoserie i podvozku, důkladné vyčištění interiéru včetně oken, hloubkové čištění laku, leštění a ochranu voskem. (Tím ovšem možnosti zdaleka nekončí!)
Lak si žádá královskou péči
Zrovna s péčí o lak to není jen tak. Mytí musí být důkladné, ideálně ruční a s pomocí mísaponátu. Anebo je dobré přibrat na pomoc ještě clay hmotu, která odstraní nečistoty, s nimiž si saponát neví rady. Průmyslový spad, zvířecí trus a tak.
Potom je třeba lak zrenovovat. Díky opakovanému a odborně provedenému rozleštění bude oslňovat svým leskem a sytostí – a možná bude působit svěžeji, než když bylo auto nové. Leští se buď ručně s pomocí vhodného přípravku, anebo strojově, kdy speciální lešticí kotouče odlupují spolu s tenoučkou vrstvou laku i škrábance (včetně těch okem neviditelných) a hologramy. Nejdůkladnější vícekroková renovace pak umí odstranit víc než 90 procent vad na laku.
A pak už je na řadě ochrana laku – za použití vosku, sealantu nebo keramiky. Tyhle přípravky fungují jako šaty u lidí. Chrání před chemikáliemi, vlivy počasí, UV zářením i kyselými dešti. Vosky a sealanty působí v řádu měsíců, keramika dokonce až několik let.
Přejít zpět